HARI RAYA OIIIII!

Yosshhhhh!!! Even we notice it or not, it's Ramadhan the 16th already. Time flies so fast, we just don't realize it. 14 to 15 days to go more, before we celebrate Hari Raya or Eid. The day that we've been waiting for, celebrating the glory day, after a month of fasting. Can't wait!! Lagu raye pon dah berkoyan koyan kat radio, makin semangat nak raye neh. Koh3! But no preparations for myself yet. Tak de jiwe pon nak shopping segala ni, as long dapat balik rumah, 'raya'ing with the big whole family, enjoying the food, it's more than everything. *tapi kalo nampak yg berkenen samberr jugak khen* 

  Talking about raya kan, everybody has their own memories. Tragik ke, happy ke, sedeh ke, kelakor ke. Semua orang ade. Sometimes all the memories were ridiculous and it makes you burst into laugh everytime. So do I. Alahhhh, mase kecik-kecik dulu, time raye mesti nak kasut raya bling-bling, stokin renda-renda. Hodoh gile kot, tp time tu style. Haha! Pakai baju raye ngan beg duit raye. Gile sumpah kalo ingat sekarang bughok benor, tapi time tu style what..... Budak-budak skang kalo pakai macam rare sket la kan... Kui3! Mama pon gigih la beli semua skirt, dress, baju pompuan, aku pakai 5 minit je, pastu carik jeans dan t-shirt go go power rangers. Haha! Sume dress tu end up kat cousins pompuan aku yang lain. Mane nak pakai kalo  tengok makhluk tuhan lain dalam rumah tak pakai skirt kan.


  Pastu time-time puase memang mengujik kesabaran fizikal dan mental especially when you have a baby brother or sister in your house. I still remember when I was in primary school and my little brother was just like 2 or 3 years old. Mana boleh puase lagi kan. Perasaan dulu tak nak balik dari sekolah selagi tak berbuka sebab kalo balik, mesti mama suap budak tu makan. Terliur wok! Haha! Pastu kalo mama suruh suap mamat tu makan nestum, macam nak sumbat ngan mangkuk and sudu plastik tu sekali sebab jeles tak dapat makan. Dah la nestum kanak-kanak lazat kot. Keh3! Kalo ade chance, memang dah arwah budak tu kene sumbat ngan mangkuk.



  One more thing about raya that I still remember till now was when I was 5 or 6 I guest. Mase tu I still living in Cameron Highlands. Raya mesti balik kampung kan, so it means Rompin la. A night before raya, ramai-ramai mesti nak main bunga api. So we all are playing bunga api depan umah. Pastu I can't remember what my second brother was doing to me, but aku rase die tak bagi aku amik more bungan api or something la. Tapi ntah macam mane I manage to have one. Dengan muke tak puas hati, aku nyalakan my bunga api and cucuh api kat his wrist. Hua3! Mase aku cucuh api kat pergelangan tangan die tu, die tengok aku kosong, aku tengok die kosong. And aku still bakar tangan die mase tu. Yang kelakarnye die tak jerit pon. Hua3! Nasib baik bunga api tu tak panjang semeter, kalo panjang semeter, mau satu badan mamat tu aku bakor gamoknye. I don't know whether he still remember it or not. I think the scar is still there kot. Miahaha! Malam raye abg aku kene welding ngan aku. Tak silap dah habis satu bunga api aku bakar die, baru die jerit. Papa pon turun la, tanye ngape die nangis. Aku buat muke toye, sambung main bunga api. Haaa... Lain kali jangan la tak bagi aku main. Kan dah kono. Mamat tu terus naik tak turun-turun dah main bunga api. Well well well. Awesome! Haha! Nasib baik mase tu tak pandai main mercun bola lagi, kalo tak dah kene baling mercun bola. Muahahahah! Sorry abang!! <3


yang ni bleh pecah gegendang! ngoh3!


  Masakan wajib di hari raye mestilah rendang nogori, ketupat nasi, ketupat pulut, satay, rendang daging yang tak dikenalpasti namanye, pastu ade la additional macam nasik dagang, nasik arab dan eh, macam-macam la. Memang makan sampai lembam, bukan lebam dah. Phew!! Pastu, the first and second day, memang my family has no chance to jalan-jalan, walk-walk raya la sebab orang datang macam bala tentera. Haha! Baru nak pakai tudung, orang sampai. Kene kensellll... Banyak gak kitorang terlepas pegi beraya satu rumah, ade orang call cakap dah sampai rumah. Grrr! Haha! So, policy kitorang mase raya first, no angkat-angkat phone calls. Hua4! Kadang-kadang kubur arwah jaddahs, tok ki ngan siddi pon tak sompek na pogi. Nga3! Buat muke tapai je la.

ketupat nasik! awesome! NO KETUPAT, NO RAYA!

rendang cili api! tempting wokkk!

ni wajibun ghunnah ade di pagi raye

mende sebelum tengah hari dah licin. makan ke telan ke,
aku pon tak sure.
  One more thing pasal raya ni is duit raya. Haha! Gile kan kalo bab duit raye, hari raya sume budak jadi mate duitan. Beg duit raya tu macam nyawa je. Hilang seposen macam nak bergegor rumah mase tu. Haha! Yang tu satu, yang pesen main campak duit raye tu ade jugak. Keh3! Duit raye bawah kusi la, dalam tong sampah la. Yang kes tong sampah tu sebab dengki la kan. Tak pon kes letak merata, dapat ke tok  nenek yang tak perasan, ingat sampah, campak dalam tong. Koh3! Ade mase kecik-kecik dulu, adik aku sangat la suke duit singgit sampai sanggup nak tukarkan sekeping duit sploh hengget die ngan sekeping singgit aku. Ahahah! Mase tu die mane tau nilai duit. Kalo skarang buat gitu, bleh pecah umah gaduh. Ngoh!

So, till then.  Enjoy this lagu raya aaa. Adios!


Comments

Popular Posts